Praktische informatie


>zwaarteklassen
>comfortklassen
>vervoer
>reispapieren en geldzaken
>gezondheid en veiligheid
>maatwerk
>brochures en informatie
>reisinformatie
>reisverzekering
>reisvoorwaarden
>reserveren van een reis
>betalingsprocedure ivm STO garant
>AVG -Algemene Verordening Gegevensbescherming
>Cookies

zwaarteklassen

Wij hebben onze reizen onderverdeeld in verschillende zwaarteklassen. Hieronder wordt beschreven wat elke klasse inhoudt.
  • klasse 1: lichte tochten, u wandelt 2 tot 3 uur per dag, hoogteverschillen zijn verwaarloosbaar.
  • klasse 2: normale tochten, u wandelt 4 tot 5 uur per dag, er zijn lichte hoogteverschillen, voor iedereen met een normale basisconditie.
  • klasse 3: zwaardere tochten, u wandelt 5-7 uur per dag, hoogteverschillen kunnen aanzienlijk zijn, voor iedereen met een goede conditie.
  • klasse 4: zware tochten, u wandelt 6-8 uur per dag, hoogteverschillen zijn groot, u vervoert vaak zelf uw bagage, voor mensen die in een zeer goede conditie verkeren.
Wanneer een reis bijvoorbeeld met niveau 2-3 wordt aangeduid, betekent dit dat het programma zowel tochten van niveau 2 als van niveau 3 kent.
Twijfelt u over uw conditieniveau of wilt u iets meer weten over de zwaarteklassen? Neem dan gerust contact met ons op.

>naar boven

comfortklassen

Wij hebben onze reizen onderverdeeld in verschillende comfortklassen. Hieronder wordt beschreven wat elke klasse inhoudt.
  • klasse 1: luxe , uw kamer is in de regel een tweepersoonskamer met eigen douche en toilet.
  • klasse 2: normaal, in de regel slaapt u op een 2 persoonskamer, soms met eigen douche en toilet, maar vaak deelt u deze met andere gasten of de familie des huizes. Er is altijd warm water aanwezig.
  • klasse 3: basaal , eenvoudig onderkomen, eenvoudig onderkomen, toilet wordt gedeeld met anderen, een douche is niet altijd aanwezig. Stromend water is altijd aanwezig, maar er is niet altijd warm water.
De arrangementen zijn op basis van logies en ontbijt, halfpension, maar meestal volpension (u krijgt dan ook een lunchpakket mee). Dit staat duidelijk bij ieder arrangement vermeld.

>naar boven

vervoer

Voor al onze reizen is de heen- en terugreis inbegrepen. Wij organiseren GEEN vliegreizen. Dit heeft 2 redenen:
  • We vinden de impact van een vliegreis een te grote belasting voor het milieu. Te meer omdat er voor onze bestemmingen alternatieve reisvormen zijn.
  • We vinden de heen- en terugreis een onlosmakelijk met de reis verbonden onderdeel, een deel van het verhaal van de reis. De vakantie begint zodra u de deur uitstapt. Samen reizen we naar onze bestemming. Als we aankomen hebben we al veel beleefd en elkaar leren kennen.

Treinreizen

Bij elke reis vindt u het reisschema van deze reis. Wij hebben gekozen voor de meest comfortabele en gunstige verbindingen en werken met speciale tarieven. U kunt er uiteraard voor kiezen een andere reisroute te kiezen. Geeft u bij boeking aan wat uw voorkeur is en wij helpen u graag met het organiseren van deze reis.

Reizen per minibus

We reizen samen naar onze bestemming. De reisleider en/of kok/chauffeur brengt ons zonder haast naar onze bestemming. Reizen per minibus is gezellig en comfortabel. Onderweg kunnen we sheaderpen wanneer we willen voor een koffiepauze.

Zelf uw reis regelen

Indien u zelf uw heen- en terugreis regelt, krijgt u uiteraard informatie in het reispakket hoe u uw eerste accommodatie bereikt en (mobiele) telefoonnummers van onze contactpersonen. Voor sommige arrangementen is een transfer te boeken voor transport van het treinstation naar uw eerste accommodatie.
Bedenk wel dat in dit geval ook verantwoordelijk bent voor het lokaal vervoer (tenzij u een transfer heeft geboekt) naar de eerste accommodatie of het afgesproken ontmoetingspunt met de groep ter plekke. Meander reizen kan in het geval van voorkomende treinchema wijzigingen, vertragingen en/of annuleringen niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele extra kosten die u dient te maken.

Reist u met eigen auto dan wordt u geïnfomeerd over parkeermogelijkheden en eventuele noodzakelijke vignetten. In het reispakket wordt uitgelegd hoe u uw eerste accommodatie bereikt en hoe u aan het eind van de reis weer bij uw auto terugkomt.

>naar boven

Reispapieren en geldzaken

Voor elke bestemming wordt aangegeven wat voor reisdocumenten u dient te hebben en of u bijvoorbeeld een visum nodig heeft.
Checkt u tijdig of uw reisdocumenten nog geldig zijn. Voor sommige bestemmingen moet uw paspoort nog geldig zijn tot een half jaar na het binnenkomen van het land.

In het reispakket dat u uiterlijk 2 weken van tevoren krijgt vindt u informatie over eventueel benodigd zakgeld en waar u lokale valuta kan krijgen.

>naar boven

Gezondheid en veiligheid

Wij geven per bestemming aan of u maatregelen dient te nemen met betrekking tot uw gezondheid. Zijn er bijvoorbeeld vaccinaties nodig? Is het water ter plekke drinkbaar? Wij raden u echter dringend aan zelf informatie in te winnen bij bij uw huisarts of plaatselijke GG&GD. Voor de veiligheid in een land verwijzen we naar de informatie die het ministerie van buitenlandse zaken verstrekt.
Kijkt u op www.wijsopreis.nl, waar u op land kunt zoeken.

>naar boven

Maatwerk

Wij kunnen voor u een reis op maat maken. Dit kan voor zowel groepen als individuele reizigers. Naar aanleiding van uw wensen en ideeën informeren wij u wat de mogelijkheden zijn en wat u kan verwachten. Te denken valt aan een kleine aanpassing in één van onze standaard arrangementen , die op deze website worden gepresenteerd, maar u kan ook een geheel eigen plan trekken. Door onze contacten ter plekke zijn wij in staat aan vrijwel alle wensen te voldoen.

Voor de groepsreizen staat het programma vast. Wel kunt u de reis eventueel eerder aanvangen of verlengen. Overlegt u met ons over de mogelijkheden.

hoe werkt het?
U kunt ons een e-mail sturen met uw wensen, waarna wij contact met u opnemen. U kunt ons natuurlijk ook bellen. Wij nemen dan met u het programma door en geven de prijs op. Kunt u daar mee instemmen dan reserveren we het arrangement voor u. Een offerte voor een maatwerkreis is geheel vrijblijvend. U bent tot niets verplicht.

>naar boven

Brochure

Om verschillende redenen hebben wij geen brochure voor u. Doordat internet de mogelijkheid biedt alle informatie die normaliter in een brochure staat te tonen, zijn brochures in onze ogen overbodig geworden. Bijkomstigheid en een goede reden is dat we hiermee papier (goed voor het milieu) en tijd sparen en dus ook minder kosten maken, waardoor we de reizen goedkoper kunnen aanbieden.

>naar boven

Reisinformatie

U krijgt uiterlijk 2 weken voor vertrek via de e-mail alle informatie die u nodig heeft om uw reis succesvol te laten verlopen.
Uiteraard zorgen wij er voor dat u de eventueel bij ons geboekte treintickets op tijd in uw bezit heeft.

>naar boven

Reisverzekeringen:

Meander reizen biedt via haar collega Europa Express, die werkt met de Europeesche verzekeringen, haar deelnemers de mogelijkheid aan om een annulerings- en/of reisverzekering af te sluiten.

Wij hebben met de Europeesche zeer goede ervaringen. Ze beschikt over een eigen alarmcentrale die bij eventuele calamiteiten snel en vakkundig optreedt. Tevens is het onze ervaring dat De Europeesche eventuele schadeclaims in zeer korte tijd afhandelt.

U kunt gemakkelijk bij ons een reisverzekering of annuleringsverzekering afsluiten. Dit kunt u tegelijk met het reserveren van de reis op het reserveringsformulier aangeven. U krijgt dan een factuur van onze partnerorganisatie Europa-Express. Contact over uw verzekering zal verder via hun verlopen.

Heeft u vragen over de verzekeringen en het dekkingsoverzicht? Mail gerust voor meer informatie met info@europa-express.nl

Annuleringsverzekering
Een annuleringsverzekering dekt ook de niet gebruikte reisdagen. Mocht u onverhoopt terugkeren naar huis, dan krijgt u deze dagen vergoed. De verzekering is uiterst compleet en kent ook een vergoeding bij vertreks- of aankomstvertraging.

garantie-annulering> Voor 1 procent premie extra kunt u een garantie-annuleringsverzekering afsluiten. U krijgt dan de gehele reissom vergoed; dus niet alleen het aantal gemiste dagen.

waarnemer Voor 1 procent extra premie kunt u een waarnemer verzekeren. Dit is een persoon in uw omgeving die niet direct in de eerste graad (partner, ouders, kinderen) of tweede graads familie (zwager, zussen en broers) is, maar waarvoor u indien er iets met deze persoon gebeurt toch graag naar huis keert. Denkt u aan een nichtje of oudtante.

samengestelde reis Een vakantie die uit losse onderdelen bestaat noemen we een samengestelde reis. Het uitvallen van een of meer onderdelen geeft geen recht om de totale reis te annuleren. Als u kiest voor een samengestelde reisannulering dan worden alle onderdelen vergoed. Boekt u uw heen-en terugreis via Meander reizen dan hoort dit bij het arrangement en valt dit onder één reis en kunt u dus volstaan met een gewone annuleringsverzekering.

>naar boven

reisvoorwaarden Meander reizen

Vanaf juli 2018 is de nieuwe Wet op de Pakketreisovereenkomst van kracht geworden. Meander reizen heeft daarom vanaf deze datum haar reisvoorwaarden aangepast. De Europese wetgeving bepaalt dat er meer en meer moet worden vastgelegd, waardoor onze reisvoorwaarden een stuk uitgebreider zijn geworden en helaas niet meer op een A4-tje passen.

Reizen die vanaf 1 juli 2018 worden geboekt vallen onder onze nieuwe reisvoorwaarden.

klik hier voor een printversie van onze nieuwe reisvoorwaarden



>naar boven

Reserveren van een reis

U kunt een reis reserveren via een reserveringsformulier. U vindt dit formulier hier


Kijkt u voordat u reserveert naar onze reisvoorwaarden.

Garantie geregeld | STO Garant sto-reisgarantie De combinatie van reisdiensten die u wordt aangeboden, is een pakketreis in de zin van de Richtlijn Pakketreizen (EU) 2015/2302. Hierdoor kunt u aanspraak maken op alle EU-rechten die voor pakketreizen gelden. Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Meander reizen gebruik van STO Garant voor alle pakketreizen. STO Garant is een erkende garantieregeling. Het is een derdengeldenregeling die uw betaling waarborgt tot na afloop van uw boeking. Als reiziger betaalt u het boekingsbedrag niet aan Meander reizen, maar aan de derdengeldenrekening van de Stichting Derdengelden Certo Escrow, een bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerde betaaldienstverlener. Deze Stichting Derdengelden verwerkt alle betalingen voor STO Garant.

De dag na afloop van uw boeking wordt uw boekingsbedrag vrijgegeven van de derdengeldenrekening aan Meander reizen. Mocht Meander reizen voor het einde van uw boeking in een faillissement of surseance van betaling terechtkomen dan wordt uw boekingsbedrag vrijgegeven aan Stichting Take Over (STO). STO zal er dan, afhankelijk van de situatie, voor zorgen dat u uw boekingsbedrag terugkrijgt, uw boeking kunt vervolgen of naar het eindpunt van uw boeking kunt reizen.

Hiermee heeft Meander reizen zich van bescherming bij insolventie voorzien bij STO Garant. Wanneer diensten door insolventie van Meander reizen niet worden verleend, kunnen reizigers contact opnemen met STO Garant, gevestigd aan de Torenallee 20, 5617 BC te Eindhoven, Nederland, via info@sto-garant.nl of +31 (0)85 13 02 943.

Uw boeking en procedure Nadat u van Meander reizen een boekingsbevestiging en factuur hebt ontvangen, ontvangt u een e-mail van STO Garant (info@sto-garant.nl) met informatie over het voldoen van de betaling voor uw boeking. Voor alle boekingen geldt dat het volledige boekingsbedrag voor aanvang van de boeking betaald dient te zijn aan de derdengeldenrekening.

Belangrijke opmerkingen
  • Eventuele klachten of claims over uw reis, staan los van deze betaalmethode.
  • Onze annuleringsvoorwaarden zijn bij deze manier van betalen gewoon van toepassing.
  • STO Garant is geen geschillencommissie.
Deze manier van betalen zal iets meer van uw tijd en aandacht eisen. Wij vragen hiervoor begrip. Als kleine reisorganisatie willen wij graag financiële zekerheid kunnen bieden. Op deze manier kan dat.

Uiteraard kunt u bij ons met uw vragen hier over terecht.

www.sto-garant.nl
www.certo-escrow.com



>naar boven

AVG

Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing

Wij vragen nooit om meer gegevens dan wij nodig hebben voor het maken van de boeking en een zo goed mogelijke uitvoering van de reis. Alleen personen die direct bij de uitvoering van uw reis betrokken zijn, hebben toegang tot uw gegevens.

Uw gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Na de reis zullen uw bijzondere persoonsgegevens zoals eventuele dieetwensen, contactpersonen, paspoortgegevens etc. automatisch uit ons systeem verwijderd worden. Uw gegevens worden gepseudonimiseerd en alleen digitaal bewaard. Dat wil zeggen dat er een paar koppelingen nodig zijn om uw volledige persoonsgegevens te kunnen zien.

Uw adresgegevens en algemene persoonsgegevens zullen wij 7 jaar bewaren. Wij zijn hier toe wettelijk verplicht (administratieplicht).

U kunt ons te aller tijden vragen wat voor gegevens wij van u hebben bewaard en indien u wil dat wij deze verwijderen zullen wij dit -voor zover de wet het toelaat- doen

Vanzelfsprekend zullen wij zorgvuldig omgaan met uw persoonsgegevens en deze niet uitbesteden aan derden.

>naar boven

Cookies

De website van Meander reizen gebruikt geen cookies. We maken dus ook geen gebruik van google adwords. U kunt zich dus vrij bewegen op onze site.

>naar boven